ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI

Resim
 Hepinize merhabalar sevgili Kırmızı Defter okuyucuları. Kırmızı Defterin bu sayfasında "Ölümden sonra ki hizmetkarları" tabi ki Mısır uygarlığına göre  inceleyeceğiz. Dilerseniz başlayalım... Ey Ushabti, eğer çağrılırsan veya ölüler diyarında yapılması gereken herhangi bir işi yapmak için görevlendirilirsen ‘İşte buradayım’ diyeceksin. Antik Mısır hükümdarlarının ölümlerinden sonra hizmetkarlarının kurban edilerek onlarla birlikte gömülmesi, yaygın ama gerçeği tam olarak yansıtmayan bir bilgidir. Bu eksik ve hatalı bilginin popülerliğini Hollywood etkisi olarak açıklayabiliriz sanırım. Mısır bilimciler, Birinci Sülale döneminde hizmetkarların gömülmesi gibi bir uygulamaya dair spekülasyonlar bulunduğu ancak o zaman dahi bunun istisnai bir işlem olduğu konusunda hemfikirler. Ancak Mısır inanışlarında zengin ve önemli insanlara öte dünyada hizmet edilebilmesi için daha ilgi çekici başka bir yol var; hizmetkar heykelcik Ushabti. Eğer dünyanın çeşitli müzelerini gezme fırsatınız

MERMERDEN TÜLLERE

 Herkese merhaba sevgili kırmızı defter okuyucuları. Kırmızı defterin bu sayfasında sizler ile " yüzün naralarında şeffaf bir tül, öyle bırakıvermişçesine gerçek  " mısralarının hikayesini anlacağız . Dilerseniz başlayalım...

İlk izlenimde tozlanmaması için üzerleri örtülmüş heykeller olduğunu düşünmeniz oldukça normal. 19. yüzyılın İtalyan sanatçısı Giovanni Strazza, mermere zarafeti adeta dokumuş. Strazza 1818'de Milano'da dünyaya gelmiş ve 1875'de Milan'da vefat etmiştir. 1800'lü yılların gem ve mermer oymacılık sanatında duayenleşmiş olan sanatçı hakkında pek az bilgi bulunmasına rağmen sizlerle mermer oymanın zorluğundan, Strazza'nın usta işçiliğine doğru yol alacağız.

Mermer Oymacılığı doku inceliği ve oyma kabartma işlemi doğrudan ilişkili olan mermer, dünyanın en zor işlenebilen taşları arasında gösterilmektedir. Cinsinden dokusuna, kristal yapısından yoğunluğuna kadar hassas birçok etmenin işlenişini etkilediği bu taşlar tarihten günümüze heykel ve oymacılık sanatının gözdesi olmuştur. İnceltme, şekillendirme aşamasında büyük parçaların aniden kopması, kullanılan aletlerin ağırlığı ve büyüklüğü ile aslında mermerin ne denli zorlu bir seçim olduğunu görmek mümkündür. Strazza işte bu zorluğa rağmen öyle eserler ortaya koymuştur ki, kendinizi büyülenmiş yahut göz yanılsaması yaşıyor sanabilirsiniz. 1850'li yıllarda yapıldığı düşünülen The Veiled Virgin eserini ilk gördüğünüzde hayranlık duymamak imkansız.

                                      The Veiled Virgin (Duvaklı Bakire)


Sanatçı, Alasdair Thomson'ın elbiselerindeki zarafet ve gerçeklik,  Michelangelo'nun Madonna'sındaki duruşu Meryem ismini verdiği konseptinde adeta birleştirmiştir. İnsanda bulunan cüz'i irade ve kavrayışın sınırlarında gezinen Strazza, kendini bu dünyaya kazımıştır. Hatta yaşadığı dönemde teknolojinin yok denecek kadar az olması ile günümüz gelişmişliğinin o dönemde ütopik kavram sayılacak kadar ilerlemiş olması arasındaki uçurumda sanatçı, insanlığın hayran olduğu heykeltıraş statüsünde kalmayı başarmıştır. Asırlar geçse de eserleri ile büyülemeye devam eden Strazza'nın Meryem çalışmasından birkaç eser şöyle:





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ŞEKERLEME

ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI

BALBAL