MOHAÇ MEYDAN MUHAREBESİ VE RENKLER
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Herkese merhaba sevgili kırmızı defter okuyucuları. Kırmızı defterin bu sayfasında sizler ile "Mohaç Meydan Savaşı Minyatürü" hakkında konuşacağız. Dilerseniz başlayalım...
1521 tarihinde Belgrad’ın Osmanlılar tarafından fethedilmesinin ardından, Kanuni Sultan Süleyman’ın bir sonraki hedefi Macar Krallığı olmuştur. İlk etapta Macaristan’ı tıpkı Eflak ve Boğdan gibi kendisine bağlı birer beylik olarak tutmak isteyen Osmanlı Devleti; Avrupa’daki siyasal gelişmelerden sonra Macaristan üzerindeki politikasında değişikliğe gitmiştir.Avrupa’da meydana gelen siyasi gelişmelerden en önemlisi Kutsal Roma Germen İmparatorluğu ile Fransa arasında geçen Pavia Savaşı’dır. Gerçekleşen bu savaşta Fransa kralı Fransuva, Şarlken’e esir düşmüştür. Yaşanan bu esaretin ardından Fransuva’nın annesi, kralın serbest kalması için Osmanlı Devleti’ne başvurmuş; Kanuni Sultan Süleyman da Şarlken’in Avrupa’daki gücü kırmak için bu yardım çağrısına olumlu karşılık vermiştir. Tüm bu gelişmelerin ardından hem Şarlken’i zor duruma düşürmek hem de Macar Kralı II. Lahos’u cezalandırmak için Macaristan seferi hazırlıkları başlamıştır.29 Ağustos 1526 tarihinde Mohaç Ovası’nda iki orduyu karşı karşıya getiren savaş Osmanlı Devleti’nin mutlak zaferiyle sonuçlanmıştır. Osmanlı Devleti’nin Mohaç savaşı taktiği de bu savaşın kazanılmasında belirleyici olmuştur. Turan ya da Hilal taktiği adı verilen bu askeri plan; sahte bir geri çekilme ve üzerine gelen düşmanı çember içine alarak imha etme üzerine dayalıdır. Peki bu savaşın minyatür ile ne alakası var dediğinizi duyuyoruz efendim.
Mohaç meydan muharebesi sonrasında 1588 yılında orataya çıkan bu minyatür; Nakkaş Osman'ın Hünername eserinin içinden çıkmıştır. Görselize etmesi, renkleri ve savaşın bizzat taktikle kazanıldığının en iyi örneğidir. Etrafında ki çizimler savaşın başlangıç aşamasını, hükümdarların savaşta ki konumunu, geri çekilme ve bir anda kapatılmayı çizen Nakkaş Osman dönemin silahlarını da çizmeyi unutmamıştır. Sultanın ve ulufecilerinin, Avrupa devleti temsilcilerinin kıyafetlerini her anlamda bizlere yansıtmıştır. Tabloyu beş ana parçada yorumlayabiliriz. Savaşın başlangıç aşaması, orduların hazırlanışı, savaşın en şiddetli yeri,geri çekilme ve taktikler, kazanma anı ve en sonra sol alt tarafta gördüğümüz düşman ordusunun kaçışı...
Bakmak ve görmek arasında bir fark olduğu aşikardır ama sizler bu tabloyu nasıl yorumlarsınız. Bizler ile iletişime geçmeyi unutmayın.
KIRMIZI DEFTER DE KALIN. BİR SONRA Kİ YAZIDA GÖRÜŞMEK ÜZERE.
Yorumlar
Yorum Gönder