ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI

Resim
 Hepinize merhabalar sevgili Kırmızı Defter okuyucuları. Kırmızı Defterin bu sayfasında "Ölümden sonra ki hizmetkarları" tabi ki Mısır uygarlığına göre  inceleyeceğiz. Dilerseniz başlayalım... Ey Ushabti, eğer çağrılırsan veya ölüler diyarında yapılması gereken herhangi bir işi yapmak için görevlendirilirsen ‘İşte buradayım’ diyeceksin. Antik Mısır hükümdarlarının ölümlerinden sonra hizmetkarlarının kurban edilerek onlarla birlikte gömülmesi, yaygın ama gerçeği tam olarak yansıtmayan bir bilgidir. Bu eksik ve hatalı bilginin popülerliğini Hollywood etkisi olarak açıklayabiliriz sanırım. Mısır bilimciler, Birinci Sülale döneminde hizmetkarların gömülmesi gibi bir uygulamaya dair spekülasyonlar bulunduğu ancak o zaman dahi bunun istisnai bir işlem olduğu konusunda hemfikirler. Ancak Mısır inanışlarında zengin ve önemli insanlara öte dünyada hizmet edilebilmesi için daha ilgi çekici başka bir yol var; hizmetkar heykelcik Ushabti. Eğer dünyanın çeşitli müzelerini gezme fırsatınız

SAVAŞIN YIKAMADIĞI GİZLİ CANAVAR

Herkese merhaba sevgili kırmızı defter okuyucuları. Kırmızı defterin bu sayfasında sizlere "iki Dünya Savaşını görmüş" bir markadan bahsedeceğim. Ama öncesinde bu marka için biraz geriye sarıp 1906 yılına gidelim.

 1906 yılında Danimarkalı bir yatırımcı olan Jørgen Skafte Rasmussen Almanya’nın Saksonya bölgesinde Zschopau isimli küçük bir kasabada eski bir atölyeyi satın alır ve buharlı araçlar üretmeye başlar. Firmasının adını da Almanca ’da buharla çalışan otomobil anlamına gelen (Dampf kraft wagen) kelimesinin baş harflerinden oluşturur.


Fabrika kurulduktan tam beş sene sonra I. Dünya savaşı meydana gelir ve bu dönemde Almanya ordusu için çeşitli ekipmanlar üretilmekleydi. Savaş sonrası halkın alım gücünün azalması DKW markasının motosiklet üretmesi için geçerli bir sebep olmuş ve 1922 yılında ilk motosikletini üretmişlerdir. Kısa sürede ülkeler arasında gerçekleşen yarışların çoğunda şampiyon olup adını tüm dünyaya hızlıca yaymaya başlamıştır.Her şey çok güzel giderken kader bu firma için tekrar ağlarını örmeye başlar ve II. Dünya savaşı patlak verir. Bu savaşı da kaybeden Almanya ikiye bölünmüştür ve DKW markası savaş sonrası Doğu Almanya bölgesinde kalır. Fakat fabrikanın çok büyük bir kısmı sökülerek Sovyet Rusya’ya götürülür sadece motosiklet kısmı Doğu Alman Hükümetinin kontrolüne bırakılır. Doğu Alman Hükümeti savaş sonrası radikal bir karar alarak bu markanın ismini ülkemizde çoğu orta yaşlı insanımızın da yakından bildiği MZ ismi olarak değiştirirler, (Almancası Motorenwerke Zschopau kelimesinin baş harflerinden bu ismi oluştururlar.) ve tekrar motosiklet üretimi için kollar sıvanır.

Geçen yıllar birbirini kovalar olacak ki marka belini doğrultmuş, uluslararası düzenlenen yarışların çoğunu kazanmıştır. Bu sayede motosiklet ihracatı artmış ve MZ markası güçlenerek 90’lı yıllara gelmiştir. Ardından 1991 yılında tüm dünyayı değiştiren bir olay olur ve Berlin duvarı yıkılır. Bunun neticesinde de MZ markası özelleştirilir. (Özelleştirilme döneminde ülkemiz markanın iki adet modelinin motosiklet patent haklarını alır ve ülkemizde bunları üretir.)Markanın yeni sahiplerinin çağı yakalamak için attığı adımlar maalesef başarısız olur. Daha sonrasında marka bir türlü borç batığından kurtulamaz ve 2008 yılında sevenlerini üzerek kapanır.

Evet değerli Kırmızı Defter okuyucuları bugün ki yazımızda sizleri tarihin önemli savaşlarında hep ön safta olmuş ve bundan çok yara almış , efsaneleşmiş MZ markasını anlattık. Bizde MZ kullanıcısı olarak gücüne ve basit mühendisliğine hayran kaldığımız bu markanın küllerinden doğmasını dileyerek yazımızı noktalıyoruz. Bir sonraki yazımızda görüşmek üzere …

Yorumlar

  1. Merhaba yazınızdan çok etkilendim Almanya'da mz fabrikasında çalışmış biri olarak sizleri tebrik ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

ŞEKERLEME

BALBAL

ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI