ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI

Resim
 Hepinize merhabalar sevgili Kırmızı Defter okuyucuları. Kırmızı Defterin bu sayfasında "Ölümden sonra ki hizmetkarları" tabi ki Mısır uygarlığına göre  inceleyeceğiz. Dilerseniz başlayalım... Ey Ushabti, eğer çağrılırsan veya ölüler diyarında yapılması gereken herhangi bir işi yapmak için görevlendirilirsen ‘İşte buradayım’ diyeceksin. Antik Mısır hükümdarlarının ölümlerinden sonra hizmetkarlarının kurban edilerek onlarla birlikte gömülmesi, yaygın ama gerçeği tam olarak yansıtmayan bir bilgidir. Bu eksik ve hatalı bilginin popülerliğini Hollywood etkisi olarak açıklayabiliriz sanırım. Mısır bilimciler, Birinci Sülale döneminde hizmetkarların gömülmesi gibi bir uygulamaya dair spekülasyonlar bulunduğu ancak o zaman dahi bunun istisnai bir işlem olduğu konusunda hemfikirler. Ancak Mısır inanışlarında zengin ve önemli insanlara öte dünyada hizmet edilebilmesi için daha ilgi çekici başka bir yol var; hizmetkar heykelcik Ushabti. Eğer dünyanın çeşitli müzelerini gezme fırsatınız

Ünlü Alman ressam Hans Holbein ve ‘’Elçiler’’

 Ünlü Alman ressam Hans Holbein ve ‘’Elçiler’’

Herkese merhabalar sevgili Kırmızı Defter okuyucuları. Kırmızı Defter’in bu sayfasında sizlere ünlü Alman ressam Hans Holbein’in çok ses getiren eseri Elçiler’e göz atacağız isterseniz başlayalım…


16. yüzyılın önemli Alman portre sanatçılarından olan Hans Holbein, ayrıntılar üzerindeki gerçekçi çizimleriyle ön plana çıkar. Babasıyla aynı ismi taşımasından dolayı kendisi genç Holbein olarak bilinir. Babası daha çok dini konular hakkında resimler yaparken, genç Holbein burjuvayı resmeder.

Holbein’in en bilinen eseri 1533 tarihli ‘’Elçiler’’ isimli tablodur. Kolları masanın üzerinde resmedilen iki kişiden soldaki; Fransa’nın İngiltere elçisi ve resmin siparişini veren Jean de Dinteville, sağdaki ise Lavaur Kardinali Georges de Selve. Georges de Selve’nin de Venedik ve İngiltere’de elçilik yaptığı göz önünde bulundurulursa tablonun isminin ‘Elçiler’ olması çok doğaldır

Detaylara indiğimizde Jean de Dinteville’in elinde tuttuğu varaklı hançer kılıfında gözümüze çarpan ’29’ sayısı kendisinin yaşına işaret eder. George de Selve’nin yaşını ise dirseğini dayadığı kitapta yazan ’25’ sayısından öğreniyoruzElçilerin ortasında duran masanın üzerinde duran güneş saatleri, aritmetik kitabı, küre vb. eşyalar o dönemki bilimsel keşiflere işarettir. Güneş saati resmin, 11 Nisan 10.30’da yapıldığını bize gösterir. Önünde poz verdikleri bu masanın üst rafı gökbilimiyle, alt rafı ise dünyevi eşyalarla doludur. Üst rafta bulunan halı ise o dönem Ege’de dokunan bir Türk halısıdır. Holbien, adeta ince işçiliğiyle halıyı baştan dokumuştur.

Alt rafta bulunan, ut benzeri çalgının ismi lavtadır. Resme yakınlaşıp incelediğimizde bir telinin kopuk olduğunu görürüz. Ölümlü dünyaya gönderme yapan bir imgeleme gibi duran bu detay sanat tarihçilerine göre dini kavgalara ve kilise içindeki karışıklığa yönelik yapılır.
Lavta’nın yanında Martin Luther’in ilahi kitabı, solunda Peter Apian’a ait aritmetik kitabı bulunur. Kitabın arkasında ise ticaret yollarının denizlere kaydığı dönemde bulunduklarından dolayı denizyollarını gösteren bir küre vardır.
Resme düz olarak bakıldığında yerde duran ve neye benzediği anlaşılmayan kafatası Holbein’a ün kazandırır. Yalnızca belli bir açıyla bakıldığında kafatası olduğu anlaşılan şekil, Rönesans döneminde yeni yeni kullanılmaya başlanan perspektif tekniğine örnektir.
Hakkında çeşitli teoriler olsa da kafatası her zaman ve her yerde ölümü simgelemiş, olumsuz bir simgedir. Holbein, elçilerin zenginliğine karşın resme ölüm simgeleri yerleştirerek tüm bu ihtişamın ölümlü olduğunun altını çizer.
Eser bugün Londra Ulusal Sanat Galerisi’nde sergilenmektedir





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ŞEKERLEME

ANTİK MISIRIN ÖLÜM SONRASI HİZMETKARLARI

BALBAL